Venedik Taciri | William Shakespeare

“O sizin sihirli gözleriniz,beni büyüleyip iki parça etti. Bir parçam sizin,öteki parçam da öyle. Benim diyecektim,benim diyecektim ama benim olan zaten sizin. Öyleyse hepsi sizin. Ah şu günahkâr zamanlar, demir parmaklıklar koyuyor insanla hakları arasına; İşte böyle sizin olmama rağmen sizin olamıyorum."

Venedik taciri William Shakespeare 'in 1594 'de sahnelenen tiyatro oyunudur. Aslında bir komedi oyunu. Fakat içinde ciddi göndermeler ve ayrıntılar bulunmakta. Kaldı ki Shakespeare 'dan sıradan bir komedi bekleyemezdik. 💁 İnsanların din ve ırk söylemleri üzerine göndermeler var. Shakespeare bu eserinde biraz ırkçı kısmımızı dürtmüş.

William Shakespeare’in Venedik Taciri’ni yazdığı dönemde dinsel değerlere oldukça bağlı olan Hristiyan İngiliz toplumunda Yahudilere karşı tarihsel bir düşmanlık vardı. Yahudilerin Hz. İsa’nın katilleri olduğunu savunan ortaçağ anlayışı hâlâ devam etmekteydi. İngiltere’den sürülen Yahudiler 1649 senesinden sonra İngiltere’ye toplu olarak kabul edilmişlerdi. Bu tarihler arasında ülkede Yahudileri konu alan on beş oyun yazıldığı bilinmekte. En çok ilgi gören oyunlar ise Christopher Marlowe’un Malta Yahudisi ve William Shakespeare’in Venedik Taciri oyunları olmuştu. 📜




Oyunda kötü adam Yahudi tefeci Shylock'tur. Shylock ve Antonio'nun devamlı kötü olan ilişkileri ve Antonio'nun işlerinin kötü gitmesi nedeniyle Shylock ile yapmak zorunda kaldığı anlaşma üzerine kurulu olan eser Shakespeare’in tragedyaya en çok yaklaşan oyunudur. 🎭

Kısaca kitaptan bahsedecek olursam arkadaşının evliliği için tefeciden borç alarak tehlikeli bir sözleşmenin ortasında kalan, sonrasında borcunu ödeyemeyip hukuki bir cikmaza giren Antonio 'nun hikâyesini okuyoruz. 📖 Adalet kavramına güzel bir bakış açısı ile değinilmiş. Venedik her yönüyle incelenmiş ve güzel yansıtılmış. ⚖️  Hukuk sisteminden şüphe duyulmayan Venedik'te, Venedik şehrini dahi zor durumda bırakan bir hukuki durum ve arkasından gelen adaletin katı derinlikleri ile sürüklenen bir hikâye..

Ticari ve siyasi konular,  Hristiyan ve Yahudi dinleri, dostluk ve tabi Shakespeare olurda aşk olmaz mı? 💑

Okurken birden fazla duyguyu bir arada yaşayacaksınız. Tiyatro metni okumayı da seviyorsanız eğer kitabı bir günde aralıksız okuyarak bitirebilirsiniz. Ben Ankara'dan Isparta'ya olan otobüs yolculuğumda başladım ve bitirdim. 🚌 Ne diyebilirim ki, 
Shakespeare okuyun, okutturun ! 📌

Hiç yorum yok:

Blogger tarafından desteklenmektedir.